Kişinin yasevimliığı toplum süresince değeri olan , kabiliyet, tasarruf ve gayrı davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı strüktürlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına normal ) değçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değçalışmatirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler kucakin tıpkıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değçalışmaebilir, ancak sürecin doğkakımı değçalışmamez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birhayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna konusunda farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen standart tanılamamı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime konusunda bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değçalışmaikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, âdemoğlu kucakin dirim boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere normal olabileceği kadar istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel de kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, yetişek merkezleri kadar mekânlarda maruz yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. Kısaca yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek sarhoş olmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir tertibat olarak ele aldatmaındığında ise yetişek sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Referans; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; mektep süresince meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, izin, imtihan özları kadar matlup davranış değçalışmaiklikleridir.